27 mars 2009

Innovasjonsmeldingen - "Ambitiøst, men usammenhængende"

Forskningspolitikk
Kronikk av Professor Bengt-Åke Lundvall, Aalborg Universitet.

"Professor Bengt-Åke Lundvall fra Aalborg Universitet har studert den norske innovasjonsmeldingen (St. meld. nr. 7 (2008-2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge). I denne kronikken fremhever han noen særtrekk ved den norske meldingen sett i forhold til tilsvarende dokumenter fra de øvrige nordiske landene. Han reiser flere kritiske spørsmål når det gjelder meldingens anbefalinger og den underliggende analysen." Noen momenter:

- Der er skitseret en helhedsorienteret strategi hvor der gives betydelig vægt til organisatorisk læring, kompetenceopbygning og uddannelse.
- Et hovedproblem er at meldingen ikke fuldt ud evner at integrere de forskellige elementer til en sammenhængende strategi.
- umiddelbart vil jeg tro at det kunne fremme kreativitet, samarbejdsevne og selvstændighed hvis man organiserede mere af undervisningen i form af problemorienteret indlæring og gruppeprojekter. Denne form for pædagogik forbereder ikke mindst ingeniør- og erhvervsøkonomistuderende til «kollektivt entreprenørskap», og det giver dem en mulighed for at afprøve teorier og metoder som tilegnes via mere traditionelle undervisningsmetoder.

- Meldingens opbygning afspejler et valg hvor man peger på tre kilder til innovation: entreprenørskab (kapitel 5), uddannelse og kompetence (kapitel 6) og forskning (kapitel 7).
... Den norske nationale innovationsmelding er både bred og ambitiøs, men der mangler en integration af de forskellige elementer til en mere sammenhængende strategi.