04 mars 2009

Look to Trøndelag!

adressa.no:
"Partene i næringslivet må gå nye veier for å videreutvikle den norske samarbeidsmodellen som en konkurransekraft. Siemens i Trondheim er et godt eksempel. ...

Én viktig årsak til denne siste oppturen er kvalitetene og det økende omfanget på det vi kaller partsamarbeidet i Siemens Trondheim. Med «partssamarbeid» mener vi her bedriftens totale ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid på tvers av nivåer, avdelinger, fag, funksjoner, posisjoner og interesser. Godt partssamarbeid gir konkurransekraft innen både drift og innovasjonsarbeid fordi organisasjonen blir raskere, smartere og lærende. De ulike fagenhetene i Siemens ser hverandre og samarbeider godt. Gjennom partssamarbeidet har vi utviklet samhandling som har bidratt til at Siemens moderselskap ser til Trondheim. ...

... Opplæringsfokuset i en prosjektorganisasjon må være annerledes enn i en serie,- eller prosessorganisasjon. Produktivitetstenkingen må baseres i større grad ut fra hvordan organisasjonen kan kommunisere og samarbeide best mulig på tvers av faggrupper. Det er videreutvikling av organisasjonens ansvarskompetanse som styrker vår konkurranseevne ytterligere. ...

En sentral utfordring i Norge er å bygge opp og styrke en landbasert industri som samtidig tar tak i de globale utfordringene. Disse utfordringene har vært sentrale i utviklingen av Siemens i Norge særlig de siste 10 årene. I utgangspunktet var ikke de tillitsvalgte eller de ansatte med i strategiprosessene. Gjennom våre fagorganisasjoner er det sterkt fokus på styrking av næringspolitiske virkemiddel, da er det like naturlig å være involvert i bedriftens strategiarbeid. ...

Konklusjonen vår er klar: Partene i næringslivet må gå nye veier for å videreutvikle den norske samarbeidsmodellen som en konkurransekraft."