Av
"For det første må skolene selv sette seg faglige og pedagogiske mål på høyt internasjonalt nivå. Virksomheten må prioritere. ...
En annen viktig faktor er at det må finnes tette relasjoner til næringslivet som sikrer at både undervisning og forskning er relevant for virksomhetene. Tettere og mer fortløpende samhandling vil gi forskeren både en relevanssjekk og impulser fra det praktiske liv under prosessen, samtidig som virksomhetene slipper å vente mange år til forskningen er publisert før de kan benytte seg av resultatene i sine utdannings- og utviklingsprogrammer.
Nettverksorganisering, eller såkalt fleksibel undervisning, er en tredje faktor og vil, forutsatt fornuftig organisering, øke rekkevidden til lærestedene, og øke muligheten til å nå studenter i utlandet på ulike trinn i deres studier. På denne måten kan norske skoler integrere utenlandske studenter og bedrifter i sine undervisningsprogrammer, selv om de fysisk befinner seg et annet sted enn selve lærestedet."