"Evaluering av politiske virkemidler reduseres ofte til enkle og summariske rapporteringer av målbare størrelser. Manglende offentliggjøring av evalueringsrapporter er også et tilbakevendende problem. Lukkethet forringer kunnskapsbygging og kvalitetssikring.
Enkle, summariske evalueringsrapporter endrer evalueringenes innhold og bruksområde, og reduserer deres verdi som kilde til læring og videre utvikling.
Ønsket om å kutte kostnader i evalueringsbudsjettet og begrenset bevissthet om hva en evaluering bør være og hvordan den bør brukes, medfører for lite fokus på evalueringenes faglige fundament. Dette påvirker mulighetene for læring og videre utvikling. Det reduserer evaluerers rolle som konstruktiv kritiker. Evaluering blir et ritual i stedet for kilde til læring."
Se også: Olav R. Spilling, debattinnlegg: Svak bestillerkompetanse.
"Evaluering av politiske virkemidler skal bidra til læring og fremtidig politikkutforming. Det skjer i begrenset grad. Bestillers manglende grep om mandatet for evalueringene samt bruken av evalueringsresultatene, er sentrale forklaringer, hevder Olav R. Spilling, som har erfaring fra mange evalueringsoppdrag."