Bedre kontakt mellom student og lærer, samt bedre veiledning av studentene var et viktig mål. Evalueringen viser at det har skjedd. Men studentene er ikke fornøyde ennå:
– De peker på at læringsutbyttet er for svakt. Dette må følges opp. I tillegg mangler lærene nok sammenhengende tid til forskning på grunn av kravet om tettere studentoppfølging.Samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet har økt etter innføring av reformen. Næringslivet gir uttrykk for at de ønsker enda mer samarbeid om utviklingen av praksisdelen. Komiteen ønsker tydeligere rapporteringskrav for letter å kunne måle samarbeidet mellom universiteter og høgskoler og samfunns- og næringsliv, sa Kristoffersen.
Studentutvekslingen har økt etter at reformen ble innført, men for institusjonene er det en utfordring å koble student- og forskerutveksling gjennom institusjonelle avtaler som sikrer kvalitet på utvekslingen.
Gåsvatn støtter forslaget om mer forskningsbasert undervisning, og vil samtidig ha sikret sammenhengende tid til forskning for lærerne.