09 mars 2009

Lærerutdanningen på reformtoppen

adressa: Kronikk av Gustav E. Karlsen, HiST.
"Regjeringens framlagte stortingsmelding om lærerutdanningen er den fjerde reform etter at allmennlærerutdanningen ble 4-årig i 1992. Meldingen mangler et historisk perspektiv og framstår som uferdig.

Hva karakteriserer så regjeringens reformforslag?

For det første er dette en reform som favner vidt. Regjeringen har innsett at virkninger av endringer i lærernes grunnutdanning er et langsiktig prosjekt. Derfor er dette en melding med tiltak som går utover grunnutdanningen. ... Det etableres også nye faglige støttestrukturer. Meldingen bebuder oppretting av sentre for fremragende undervisning, og departementet vil bidra med midler til egne nasjonale forskerskoler for lærerutdannerne.

For det andre er dette en melding som endrer lærerutdanningens struktur og innhold vesentlig. Regjeringen går inn for å innføre en differensiert lærerutdanning mot trinn og fag i skolen. ... Reaksjoner har det imidlertid vært på at allmennlærerutdanningen fortsatt vil være 4-åring, men overgangen til 5-årig lærerutdanning skal utredes.

Et tredje trekk ved reformen er at den har ambisjoner om mer nasjonal styring. Den har stor tro på bruk av legale styringsmidler som lov og forskrift. Systemet med rammeplan skal videreføres og forskriftsfestes. Meldingen er på linje med internasjonal «evidence»-tenkningen som viktig komponent i målstyringen, i sin tro på kontroll og oppfølging. Departementet vil utvikle indikatorer for kvalitet i lærerutdanningen, og den vil nedsette en nasjonal følgegruppe som skal gi råd til departementet og institusjonene. Ser vi her en gjenoppliving av Lærerutdanningsrådet som ble nedlagt i 1998?

I et historisk perspektiv videre fører reformen en spesialisert og fagsentrert lærerutdanning fra de senere år. Det innebærer en kvalifiseringsforståelse med ensidig vekt på lærernes faglige kompetanse, særlig i fagene matematikk og norsk. ... Nå balanseres inntrykket av en fagsentrert lærerutdanning noe ved at meldingen går inn for å utvide pedagogikkfaget til 60-studiepoeng. ... Meldingen mangler et historisk perspektiv og framstår som noe uferdig. På en rekke områder bebudes nærmere utredninger."