Maktkamp om høyere utdanning:
- "Gornitza og Olsen hevder at det i alle vestlige land er strid om hvem som skal sikre akademisk kvalitet. Er det overnasjonale organisasjoner, det enkelte lands utdanningsmyndigheter eller institusjonene selv?"
30 november 2006
NTNU: Lei av campusutvikling?
Lei av campusutvikling?:
- "Jeg har lest innlegg av tidligere rektor ved UiO, Kaare Norum, og et par pensjonerte professorer, men savner en stemme fra NTNU i sakens anledning. Forventes det at det bare er vi tillitsvalgte eller pensjonerte professorer som skal engasjere oss? Hvor blir det av analysen av den faglige utviklingen av universitetet? Hvor mange skal vi utdanne, og hvordan?
Dette er langt viktigere å diskutere enn lokalisering og bygninger."
- "Jeg har lest innlegg av tidligere rektor ved UiO, Kaare Norum, og et par pensjonerte professorer, men savner en stemme fra NTNU i sakens anledning. Forventes det at det bare er vi tillitsvalgte eller pensjonerte professorer som skal engasjere oss? Hvor blir det av analysen av den faglige utviklingen av universitetet? Hvor mange skal vi utdanne, og hvordan?
Dette er langt viktigere å diskutere enn lokalisering og bygninger."
NTNU: Kvalitet og avvik i utdanninga
Kvalitet og avvik i utdanninga
- Ledelse uten selvkritikk men "framheva at mange studentar er uengasjerte, og at det kunne vere vanskeleg å få studentar til å stille for eksempel i referansegrupper."
Videre hevdes det at "Det var skepsis mot å bruke tankegongar frå bedriftslivet, det kan komme i motsetning til den faglege friheita universitetslærarar har hatt." De formative evalueringer - eformative - utført ved NTNU i perioden 2001-2006 viser at den faglige friheten til faglærer ikke kommer i motsetning til det å benytte seg av formativ evaluering i kvalitetsutviklingen av læringsprosessen hvor tankegodset er hentet fra industrien (bedriftslivet).
- Ledelse uten selvkritikk men "framheva at mange studentar er uengasjerte, og at det kunne vere vanskeleg å få studentar til å stille for eksempel i referansegrupper."
Videre hevdes det at "Det var skepsis mot å bruke tankegongar frå bedriftslivet, det kan komme i motsetning til den faglege friheita universitetslærarar har hatt." De formative evalueringer - eformative - utført ved NTNU i perioden 2001-2006 viser at den faglige friheten til faglærer ikke kommer i motsetning til det å benytte seg av formativ evaluering i kvalitetsutviklingen av læringsprosessen hvor tankegodset er hentet fra industrien (bedriftslivet).
28 november 2006
NTNU: Toaletter, klokker og organisasjoner
Tor G. Syvertsen: Toaletter, klokker og organisasjoner
-"... etter flere år med organisasjonsinnvikling har fått et system som er så omstendelig at ingen vil vikle seg inn i de byråkratiske irrganger som må gås for å kunne utføre arbeid utenom de daglige rutiner."
-"... etter flere år med organisasjonsinnvikling har fått et system som er så omstendelig at ingen vil vikle seg inn i de byråkratiske irrganger som må gås for å kunne utføre arbeid utenom de daglige rutiner."
NTNU: Svar til Tjeldvolls innlegg
Sverre Steen: Svar til Tjeldvolls innlegg
-"Arild Tjeldvoll har et godt poeng når han peker på verdien av å gi professorene stor frihet under ansvar..."
-"Arild Tjeldvoll har et godt poeng når han peker på verdien av å gi professorene stor frihet under ansvar..."
Abonner på:
Innlegg (Atom)