adressa.no:
"Partene i næringslivet må gå nye veier for å videreutvikle den norske  samarbeidsmodellen som en konkurransekraft. Siemens i Trondheim er et godt  eksempel. ...
Én viktig årsak til denne siste oppturen er kvalitetene og  det økende omfanget på det vi kaller partsamarbeidet i Siemens Trondheim.  Med «partssamarbeid» mener vi her bedriftens totale ferdigheter i  kommunikasjon og samarbeid på tvers av nivåer, avdelinger, fag, funksjoner,  posisjoner og interesser. Godt partssamarbeid gir konkurransekraft innen  både drift og innovasjonsarbeid fordi organisasjonen blir raskere, smartere  og lærende. De ulike fagenhetene i Siemens ser hverandre og samarbeider  godt. Gjennom partssamarbeidet har vi utviklet samhandling som har bidratt  til at Siemens moderselskap ser til Trondheim. ...
... Opplæringsfokuset i en  prosjektorganisasjon må være annerledes enn i en serie,- eller  prosessorganisasjon. Produktivitetstenkingen må baseres i større grad ut fra  hvordan organisasjonen kan kommunisere og samarbeide best mulig på tvers av  faggrupper. Det er videreutvikling av organisasjonens ansvarskompetanse som  styrker vår konkurranseevne ytterligere.  ...
En sentral utfordring i Norge er å bygge opp og styrke en landbasert  industri som samtidig tar tak i de globale utfordringene. Disse  utfordringene har vært sentrale i utviklingen av Siemens i Norge særlig de  siste 10 årene. I utgangspunktet var ikke de tillitsvalgte eller de ansatte  med i strategiprosessene. Gjennom våre fagorganisasjoner er det sterkt fokus  på styrking av næringspolitiske virkemiddel, da er det like naturlig å være  involvert i bedriftens strategiarbeid.  ...
Konklusjonen vår er klar: Partene i næringslivet må gå nye veier  for å videreutvikle den norske samarbeidsmodellen som en konkurransekraft."
 
