14 januar 2009

Google - Legger ned i Trondheim

Adressa / Universitetsavisa:
Onsdag sto forskningsminister Tora Asland på podiet under Lerchendalkonferansen og brukte Googles tilstedeværelse i Trondheim som sannhetsvitne på hvor sterke forskningsmiljø byen har. Noen timer senere ble det kjent at Google legger ned i Trondheim.

[PR-ansvarlig for Google Nord-Europa, Kai Oberbeck:]
"- Vi ser på muligheter for å samle flere av ingeniørene våre i Norden. Vi ønsker å forbedre effektiviteten. ...
De forteller at nedleggelsen skal være et resultat av mangel på kvalifisert norsk arbeidskraft..."

13 januar 2009

Gode analyser, liten handlekraft

Næringslivets Hovedorganisasjon
"Regjeringens perspektivmelding mangler næringspolitikk, mener direktør for næringspolitikk i NHO, Petter H. Brubakk.

- Regjeringens perspektivmelding er som vanlig full av gode analyser av norsk økonomi og hvilke problemer vi må løse i årene framover. Det avgjørende er imidlertid om regjeringen klarer å følge opp analysene i meldingen med konkrete strategier, både når det gjelder den næringspolitikken som skal bidra til å styrke norsk verdiskaping fremover, og forslag som skal sørge for at offentlig sektor blir så effektiv som regjeringen mener den må bli, sier Petter H. Brubakk."

12 januar 2009

Hva betyr universitetsrangeringer?

Forskningspolitikk
av Bjørn Stensaker, forskningsleder NIFU STEP

"Den store oppmerksomheten rundt universitetsrangeringer kan forstås ut fra flere perspektiver. Rangeringene kan være omstridte og ubalanserte, men det kan likevel argumenteres for at det er behov for flere snarere enn færre rangeringer. ...

Det er likevel mulig å analysere fremveksten av universitetsrangeringer på flere måter og ved hjelp av ulike perspektiver.
- For det første kan rangeringer som sagt forstås som en slags forbrukerguide og dermed som en form for markedsregulering av høyere utdanning, og som en overføring av makt fra det offentlige til private aktører.
- For det andre kan rangeringer også ses i et globaliseringsperspektiv.
- For det tredje kan rangeringene ses på som en indikator på at høyere utdanning - som alle andre sektorer i samfunnet - konstant må fremvise resultater og på den måten legitimere bruken av de ressursene som samfunnet stiller til rådighet. Slik sett er rangeringene et uttrykk for at også høyere utdanning er en del av evalueringssamfunnet der tradisjon, historie og tidligere meritter spiller mindre rolle hvis man ikke kan reprodusere dette gjennom å fremvise produktivitet og samfunnsrelevans.

- For det fjerde kan rangeringene ses på som en identitetsformende prosess.
- For det femte kan rangeringene også ses på som en indikator på fremveksten av det såkalte kunnskapssamfunnet, men der de også er en påminnelse om at kunnskapssamfunnet ikke nødvendigvis vil være et samfunn der all kunnskap verdsettes like høyt.

Som antydet kan universitetsrangeringer ses på som et symptom på dyptgående endringer i høyere utdanning, og ikke bare som et forbigående og flyktig mediefenomen. Ironien er at hvis man skal kunne komme i inngrep med konsekvensene av universitetsrangeringene, så er kanskje svaret enda flere - ikke færre - rangeringer.

Utnytt finanskrisa!

nationen.no

Øistein Ø. Svelle, leder i Studentenes Landsforbund (StL)

"Kombinasjonen av ledig kapasitet i arbeidsmarkedet og økende behov for høyt utdannet arbeidskraft gjør 2009 til et helt riktig tidspunkt å sette i gang en kraftfull satsning på høyere utdanning. ...

Regjeringen har mange sjanser til å gjøre nettopp dette til våren. De har blant annet allerede startet arbeidet med en stortingsmelding om fremtidens kompetansebehov. Skal økningen i studenttallet skje uten å gå utover utdanningskvaliteten må den skje på en kontrollert og gjennomtenkt måte, og her har regjeringen en perfekt mulighet til å gjøre akkurat dette. Studentenes Landsforbund håper derfor at kompetansemeldinga vil vise hvordan regjeringen har tenkt til å utnytte den enestående muligheten vi nå har til å gjøre Norges befolkning enda bedre utdannet og rustet for fremtiden.

I tillegg jobbes det med en ny stortingsmelding om forskning, der regjeringen må legge frem en realistisk opptrappingsplan for å nå målet vi har satt oss i Norge om å bruke tre prosent av vårt brutto nasjonalprodukt på forskning. ...

I tillegg er det nå på tide at alle studenter får den lovpålagte forskningsbaserte undervisningen de har krav på. Stadig viser evalueringer at studentene innenfor velferdsstatens frontyrker, som sykepleiere, allmennlærere og sosionomer, får en for dårlig utdanning. Det trengs en målrettet satsning med forskningsmidler til høyskolene og de nye universitetene."

Gratis pensum på nett

Under Dusken:
"Økonomi- og ingeniørstudenter kan nå laste ned sammendrag av pensum fra nettstedet Bookboon.no gratis.
- Hittil inneholder bøkene kun en komprimert versjon av pensum, så jeg tror ikke det er snakk om at de kan erstatte skolebøkene. Men jeg er positiv til at studenter bruker dette til ekstra lesestoff."